sobota 9. júla 2011

Sushi - návod

Deti, fotky dnes nemám, ale zajtra odfotím čo zostalo z dnešného obeda. Môj drahý otec prijal japonskú kuchynu vcelku rozpačito. Mama pišťala za šalátom...skrátka, usúdila som, že sushi budem radšej robiť s priateľmi, ktorí majú podobné chúťky ako ja.
(Chudák tato sa ešte aj potrápil s paličkami, uznajte, nebol moc nadšený z toho obeda...)

Na mrte suší pre cca 4 osoby (alebo aj 5) potrebujete:
  • ázijskú ryžu na sushi (zoženiete v ázijskom obchode, jeden je na Bajkalskej, ak to máte ďaleko, vygooglite si iný, alebo choďte do sushi baru, alebo proste vlastne čo ja viem) - 2 hrnčeky, vody 2 a 3/4 hrnčeka
  • ryžový ocot (detto) - 6 polievkových lyžíc
  • cukor - 2-3 polievkové lyžice
  • soľ - 1/2 kávovej lyžičky
  • riasy na sushi (v ázijskom obchode)
  • plnky
  • japonská sójová omáčka (taká riedka)
  • wasabi
Takže najprv uvaríte ryžu, návod je inak aj na obale, ale pre istotu aby ste nepovedali - najprv ju umyjete, teda tie dva hrnčeky, dáte do širokého hrnca (bolo by dobre keby bol teflónový, alebo nejaký poriadny a ne jak ten prijebaný čo máme doma, mne to trochu prihorelo), dolejete 2 a 3/4 hrnčeka vody a necháte stáť 30 minút.
Potom uvediete do varu, stíšite plameň a necháte pod pokrievkou dusiť 25 minút (ja osobne kratšie, lebo to priháralo a aj tak bola nejaká taká trochu rozvarená, ale nijak extra to neškodilo...hovorím, keď máte nahovno hrniec, treba improvizovať).
Potom necháte ešte odstáť a vychladnúť. Hlavne to nechajte vychladnúť, lebo teplé sushi by bolo asi dosť čudné.
Medzitým si pripravte zálievku, 6 lyžíc ryžového octu, 2 lyžice cukru (dávam ja, ale môžte dať aj tri) a pol lyžičky soli. To rozmiešate a zohrejete. Potom to necháte vychladnúť (alebo aj ne) a vylejete do ryže. Celé dobre premiešať.
Keď je vychladnutá ryža, môžte začať so samotnou prípravou. Na plnku sa dá použiť kadečo:
  • údený losos
  • údený pstruh (ten je skvelý)
  • strúhaná mrkva
  • uhorka
  • vajce (spravíte si takú omeletku a nakrájate z nej pásiky)
Potrebujete aj podložku na robenie sushi, tú si pekne rozprestrete, na ňu potravinovú fóliu (nemáme, dala som alobal) a na to si pekne prestrete jednu riasu (tou hrbolatou stranou dnu, hej?).
Na riasu rozmačkáte ryžu, tak přiměřeně, takú vrstvu, aby sa vám to potom dobre rolovalo. Je lepkavá, bude vám to tam pekne držať, môžte si dať vedľa seba misku s vodou aby ste si mohli namáčať ruky, lebo sa to dosť lepí a keď to robíte mokrými rukami, ide to jednoduchšie.
Z tohto množstva spravíte 5 roliek (mne vyšlo nejakým spôsobom 5 a pol...dosť blbé, tak som ich spravila 6, len tá posledná je taká poloprázdna a nejaká pofidérna). Ryžu rozprestrite (či čo) po celej ploche riasy, len jeden okraj (ten ďalej od seba) nechajte voľný, asi 1cm, aby ste to mohli zalepiť.
Do stredu poukladáte čo tam chcete mať (robila som kombináciu že ryba s mrkvou, uhorka s mrkvou, hocičo s mrkvou) a pekne zarolujete.
Zarolujte to spolu s tou podložkou a postláčajte, aby to držalo v kope...ale ne až tak že vám plnka vyleze z okrajov (jak dnes mne...).

Dajte odstáť do chladničky. Vraj to netreba, ale myslím, že riasa je lepšia keď to odstojí, lebo viac zmäkne a tak...my sme to jedli teraz rovno, ale to len preto že už sme boli dosť hladní.
Aha...a potom tie rolky nakrájajte na také kolieska, asi 1,5cm hrubé, alebo whatever...aby sa vám to dobre pchalo do papule (napríklad ja mám veľké ústa, ja zjem aj väčší kus naraz...ale niektorí, ako Maťa napr. hehe...ale to už sme zasa pri inej téme...aj tak si myslím - že mala ho prekypriť - že Maťa si vymýšľa :D).
Čo sa týka sójovej omáčky - wasabi si v nej môžete rozmiešať (je to tak lepšie, lebo inak to štípe jak hovado) a sushi si do toho pekne namáčajte a papajte to tak, lebo bez omáčky to neni nič moc.
A to je vše přátelé!

Žiadne komentáre: