nedeľa 12. februára 2012

Ryža jollof

Dnes varíme africky, to znamená (okrem iného) pre celý kmeň. Akože srandy nabok, mali sme toho plný hrniec a inak ešte tri špinavé, takže som konečne pochopila prečo Kamerunci vždy zasvinili celú kuchyňu. Takto sa prekonávajú kultúrne rozdiely, deti, presne takto.
Na ryžu jollof som našla 358 receptov (vždy keď niekto exageruje, použije číslo 358, to si všimla Triss), niektoré aj v češtine, takže ak sa vám môj nebude pozdávať, vygooglite si jollof rice, alebo teda po našom ryža jollof. Nie, neviem ako sa to správne číta. Je to západoafrické jedlo a to je odo mňa všetko k úvodu do štúdia africkej kuchyne pre Európanov.

Aha a samozrejme, keďže existuje miliarda receptov, nezúfajte si, že nemáte kde zohnať kokosový olej, lebo niektorí používajú arašídový (haha), alebo aj olivový a slnečnicový. Môj postup bol chaotický a oplašený, ale nabudúce to hádam pôjde lepšejšie.

Potrebujete (množstvo pre celý kmeň, ale zežrali sme to štyria takmer celé):
  • hrnček ryže
  • 4 papriky (ale možno stačí menej - teda určite stačí menej, lenže záleží na tom aké sú veľké)
  • 4 rajčiny (nestačí menej)
  • 1 cibuľa (alebo dve)
  • kuracie mäso (mala som cecky - 3 kúsky)
  • kokosový olej
  • tymián, curry korenie, soľ
  • 2 kocky mäsového bujónu
Postup:

Ešte som nevymákla najvýhodnejší postup, ale teoreticky je to jedno, tak čo ste hustí!
Najprv uvaríte ryžu vo vode s bujónom a pokrájanou cibuľou. (Mala som liter vody, trochu sa mi rozvarila, tak radšej to varte podľa osvedčeného systému dvakrát toľko vody ako ryže.) (Tip pre Radku - daj tam cibuľu v celku, aby si ju mohla potom vybrať a tak sa aj koza nažere aj vlk zostane celý...či ako to je.)
Nakrájajte rajčiny a papriky a všetko varte s trochou vody na kokosovom oleji, ako také lečo, chápeme sa. Móžete aj trochu posoliť a pokoreniť, to je fakultatívne.
Medzitým si kuracé masko nakrájate na kúsky, osolíte a okoríte (tymián a curry) a opečiete na kokosovom oleji na panvičke.
Keď máte všetko hotové, zmiešate v jednom veľkom hrnci (zeberte si najväčší) a máte. No fakt, velice jednoduché. Inak som upravila postup, takže neviem nakoľko je to africké...ale...akože, no...nabudúce, hej?

Btw jedli sme to s Shito omáčkou a skoro nás jeblo. Nič tak štipľavé som v živote v hube nemala, hádam ani čerstvé chilli nemóže byť také ostré. Asi to niekomu darujem. Triss, máš záujem? Ty také štipľavé lúbiš.
Na nete som čítala že to vydrží v chladničke aj po otvorení celé mesiace. No, ani sa nečudujem, je to tak ostré že ani pleseň sa na tom nebude chceť spraviť, kokos.


1 komentár:

KS povedal(a)...

Ale výtečné to bolo, výtečné, Kameruncov láger nenaučil, keď také dobré jedia.