štvrtok 15. marca 2012

Zeleninový vývar s mandľovými knedličkami

Znie to aj tak lepšie než to vlastne chutí (čo ale neznamená že to chutí zle!) A inak tá kapustová sranda čo som robila minule nejak nejde na odbyt, tak to asi ani doma neskúšajte, jedine že by vaša rodina bola nadšená z inovácií v kuchyni. (Naša je zrejme tradične chuťovo založená, ale zase koláče nikdy neodmietajú.)
Ale k poléfke.
Rozhodla som sa uvariť vlastný vývar, akože áno, dobre čítate...je to pracné jak riť a navyše už som si odvykla od tej chuti, takže asi sa navrátim k bujónovým kockám z obchodu. Ehm.


Na vývar potrebujete:
  • 1 pór
  • 1 cibuľa
  • 1 petržlen
  • polka zeleru
  • 3-4 mrkvy (podľa veľkosti...viete, keď máte tie penisové, ako ja, stačia aj tri)
  • 3 kapustné listy (čo ja viem, nabudúce by som to asi vynechala)
  • celé čierne korenie (asi 6 guličiek), nové korenie (asi 3 guličky), soľ (mrte), vegeta, tymián, 2 bobkové listy, petržlenová vňaťka (btw poznáte ten vtip že príde zajac do obchodu a pýta sa: Dobrý deň, máte mrkvu? Predavačka: Áno. Zajac: Tak si ju strčte do riti!!! Predavačka prekvapene kuká a neveriaco sa pýta: Ako?! Zajac: Vňaťou von!)
  • 3 litre vody (nebojte, dosť sa vyvarí)
  • mrazený hrášok (až na koniec, nepanikárte)
  • lyžica oleja
Všetko si umyjete (akože né že nohy, uši a tvár...ale ruky by ste si mohli) a nakrájate (ruky si nekrájajte!) na kúsky. Cibuľu len na štvrtiny. Ja osobne som pozmenila pôvodný recept, ktorý som našla bárskde na internete a myslím, že je to tak lepšie. Takže: všetko okrem mrkvy (tú som ale nekrájala na kolieska, ale na tretiny, lebo keď sa mrkva uvarí celá, má lepšiu chuť) trošku popražíte na oleji a zalejete vodou. Pridáte korenie. (Inak soľ asi radšej až na konci, vraj sa potom nestratí tá chuť a nemusíte to soliť znova. No neviem.) Potom nechajte variť asi hodinu. Mrkvu som pridala asi 20 minút pred koncom, lebo by sa zgecla. Potom skontrolujte (bude to už také pekne hnusné, rozvarené) a scedíte cez husté sitko. Celé to môžete vlastne vyjebať (petržlen a zeler je aj tak humus, toho póru mi bolo ľúto...), okrem mrkvy, tú si nechajte do polievky. No a bude to pravdepodobne málo slané, lebo ak ste zvyknutí na bujónové kocky, máte poničené chuťové bunky (sypala som do toho soľ a vegetu až kým to bolo jedlé). No a teraz máte vývar (ktorý teda môžte použiť na bársčo, ale keďže máme hotovú mrkvu a v mrazáku hrášok, pome na knedlíčky, nech je z toho polievočka).

Mandľové knedličky
  • 40g masla (mala som 50, to je moc, vlastne by som tam dala asi tak 30 nabudúce)
  • 2 vajčiská
  • strúhanka (přiměřeně)
  • 2 lyžice strúhaných mandlí (ono pôvodne tam mali ísť lieskovce, ale nemáme)
  • soľ, čierne korenie
Roztopíte si maslo a potom ho necháte trochu vychladnúť. Rozmiešate s vajcami, pridáte soľ a korenie a orechy. Potom budete pomály prisýpať strúhanku, až kým z toho nebude taká tvarovateľná masa (sama som netušila aká asi, ale moja bola nejaká riedka tuším). Mali by sa z toho dať vyformovať guličky. 
Vývar nechajte na plyne, nech to buble a postupne pohádžte tie guličky (kúsky) dnu, a nechajte chvíľu variť. Súčasne pridajte aj hrášok. No a to je všetko. Je to trochu mastné na môj vkus, ale tak záleží na tom, ako doma jete polievku, lebo mojej babke by sa to určite mastné nezdalo (ale ona ani neni posadnutá chudnutím). Inak tie mandľové oné sú dobré, majú takú zaujímavú chuť. (Neviem urobiť pečeňové skrátka, toto je nejaká vegetariánska verzia.)
Dneska máme bohužiaľ iba špatné fotky z mobilu, lebo mama si už dva dni berie foťák do práce (ne, nemyslím že sa fotí na hajzli v zrkadle)... smutné. Ale veď vy viete dobre (pán Ľudovít) že ako vypadá poléfka. Či?!

1 komentár:

KS povedal(a)...

Logo ty kokso, to je uplne ze jedno, ze robis domaci vyvar, ked tam potom najebes vegetu! Ved vegeta je to iste co bujon, primarne glutaman a sekundarne sol. Mala si tam dat morsku sol. A tie mandlove picusy boli vy-ni-ka-jí-cí. Pecenove nebudeme robit, pecen este budeme potrebovat, ale mandle si mozme kludne vybrat, tie su na nic, len sa v nich infekcie robia.