nedeľa 22. apríla 2012

Dunajské vlny

Ohohohóóó. Čo by to bola za nedeľa bez koláča?! Diétna. No. Kým nemáme cukrovku, treba sa prežierať. Navyše zajtra odlietam do zasľúbenej zeme (Luxembursko, ne Izrael!) a nebudem vypekať a vyvárať celých osem dní. Preto dnes pečieme tradičný slovenský koláč, lebo vy aj tak večne hľadáte niečo domáce, ako tvarohový strúhaný koláč a nepečená strieška s banánom, ktoré bezkonkurenčne vyhrávajú v počte kliknutí. Čo už s vami. (Viem že už som to raz hovorila, ale všimli ste si, že vám nevykám? Tak veru. Vytváram tým priateľskú atmosféru v ktorej sa lepšie varí. A robia sa v nej aj iné veci lepšie.) Okrem toho som si chcela vyskúšať, ako to dopadne, lebo v utorok mám na krku varenie slovenskej večere pre spolubývajúcich a spoluhercov a čojaviem koho ešte, kto sa naskytne u Olgy na intráku. Takže. Čo by ste mi radili? Hovorila som si že taká polievka zeleninová s orechovými knedličkami neni odveci (jebať na to či je slovenská, stačí to vehementne tvrdiť a neustúpiť). Ale nejaké druhé by to chcelo. Babo raď! Spolieham sa na vás. Prosím vynechajte halušky, pirohy, bryndzu a lečo, potrebujem niečo čo je dosť internacionálne na to aby to zežral Turek, Luxemburčan, Ukrajinka, Nemka aj Poľka a zároveň aby uverili že je to aspoň trochu slovenské.
Pome my radšej na ten Dunaj, ne? Že Danube...ehm...Waves. Dobré, či?
Návrat ku koreňom každopádne pokračuje, dnes pečieme podľa pani Svatavy Poncovej a jej knižky Sladká hrnčeková kuchárka, ktorá je ochytaná, rozlepuje sa a niektoré strany sú niečím poliate. To dosvedčuje, ako hojne sa u nás využíva, lebo jej recepty sú ozaj znamenité. Týmto príspevkom vzdávam teda hold pani Svatave. Mimojazdom, Chantal robila minule bábovku presne podľa tejto knihy.


Potrebujete:
Cesto:
  • 2 hrnčeky polohrubej múky
  • 3/4 hrnčeka kryštálového cukru (vlastne práškového, ale nemáme)
  • 1 kypriaci prášok do pečiva
  • 1 vanilkový cukor
  • 1 puding Zlatý klas (klások, heh)
  • 2 lyžice kakaa (najlepšie je z Afriky, tvrdia Afričania...a potom otvoria Nesquick)
  • 1 vajce (vidíte, aké šetrné)
  • 1 hrnček mlieka
  • 8 lyžíc oleja
Plnka:
  • 1 kocka masla (netuším koľko, ja som dala asi tak polku veľkého, trochu menej ako polku, už je z neho odjedené) (skoro som napísala odjebané)
  • 5 lyžíc kryštálového cukru (práškového pôvodne)
  •  marhuľový kompót (blbé...už nemáme, použila som broskyne)
  • 3 lyžice maizeny (keby som tak vedela čo to je...použila som puding Zlatý klas...to je dovolená náhrada, dokonca aj pani Svatava Poncová odporúča)
Poleva:
  • maslo
  • čokoláda na varenie
Postup:

Hlavne sa nenechajte odradiť, že to vyzerá zložito, lebo je to veľmi ľahké. Najprv zmiešajte všetky suché prísady a potom pridajte mokré. Cesto si rozdeľte na dve časti (odporúčam na dve tretiny a jednu tretinu, ale kto z vás to tak vie? Lebo ja teda ne.) a do jednej dajte to kakao. Takže budete mať jedno biele a jedno tmavé cesto. Vymastite a vysypte (hups, to som zabudla) si plech (o veľkosti sa vedú polemiky vo vedeckých kruhoch, my nemáme dosť vhodný plech na tento koláč, takže najprv som ho vyjebala do príliš veľkého plechu a následne som ho prelievala do menšieho a on teraz narástol a nafúkol sa - jak žába - teda ten koláč, ne ten plech - a je nejaký predimenzovaný v tom malom plechu) a najprv vylejte svetlé cesto a naňho to tmavé. To tmavé je také husté z toho kakaa (jasné že som dala priveľa, lebo dve lyžice mi prišli ako taký ničotný údaj) a dosť sa to ondilo a jebkalo a celkovo sa to trochu ťažšie aplikovalo, ale nakoniec sa to podarilo. Do toho pekne povtláčajte ovoco. Ako? Vňaťou von. Aha ne, to mrkvu si máte do riti strčiť vňaťou von (odporúčajú zajace), to ovoco tam dajte reznou stranou hore. Šťavu si odložte!

To dajte piecť. Teraz si vyložte nohy, lebo sa to peče kurevsky dlho, asi to súvisí s tým malým plechom, ale určite aspoň trištvrte hoďku. (Minimálne do nedele!)
Keď ho vyberiete a vychladne (môj práve chladne), môžte robiť tú plnku. To takto: šťavu z kompótu dolejete vodou (aby to bol jeden hrnček) a uvaríte v nej ten puding (alebo maizenu, ak máte). To necháte vychladnúť. Vraj. Potom vymiešate maslo s cukrom a hentú zmes do toho vykydnete. Ak sa pýtate mňa, nič som chladnúť nenechávala a aj tak je to celkom pekné. To vylejete na vychladnutý koláč a keď to vytuhne, spravíte ešte čokoládovú polevu (najlepšie podľa ma vo vodnom kúpli, chacha). A bude to popičózny koláč, za ktorý vás bude rodina velebiť. Ja už sa na to velebenie pripravujem. V duchu si nacvičujem skromný úsmev, som zvedavá, či sa mi to niekedy podarí.
(Fotka dójde, asi zajtra ráno, keď bude dosť svetla.) Papajte milé mýšatá, hostinka je to bohatá! (A potom ich zežral kocúr, hrozne smutná básnička. Ešte aj teraz sa mi z nej chce plakať.)

1 komentár:

KS povedal(a)...

Mňááám, Dunajske vlny <3